OBJECTIUS MÍNIMS
1. OBJECTIUS:
- Aconseguir una adequada competència comunicativa, tant oral com escrita.
- Ampliar i consolidar l’estudi i la competència de la gramàtica i el lèxic.
- Comprendre i analitzar les característiques pròpies del textos de diferents tipus: literaris (teatre, poesia i assaig), privats (diari), publicitaris, dialogats, informatius i predictius.
- Practicar la producció de textos dels tipus descrits.
- Produir textos orals formals planificats i prèviament treballats per tal progressar en el nivell de competència oral.
2. MATERIAL DIDÀCTIC:
- Llibre de text: Valencià. Llengua i literatura, 4t ESO. Projecte ONA. Edicions Bromera.
- Quadern individual per a apunts i activitats. Podrà ser demanat i, fins i tot, avaluat.
- Quadern per a la producció escrita.
- Material complementari elaborat pel Departament.
- Llibres de lectura.
- Diccionaris i Vocabularis.
3. METODOLOGIA:
a) Treball escrit: Anàlisi literari i producció de textos.
- Planificació, des del punt de vista pragmàtic (paper i característiques de l’enunciador i el destinatari, finalitat de l’escrit, gènere).
- Planificació des del punt de vista semàntic (selecció d’idees i organització de la informació).
b) Treball oral: Anàlisi i producció de textos referits al discurs oral, tot parant atenció al canal emprat (fluïdesa, entonació, ritme, elements paralingüístics...)
c) Lectura:
- Treballar amb textos literaris.
- Desenvolupar la capacitat de produir i interpretar textos literaris.
- Fomentar l’hàbit de lectura i estimular el plaer de llegir.
- Les lectures estan relacionades amb el gènere literari que s’estiga estudiant.
d) Reflexió gramatical: Anàlisi i producció de textos en el discurs i dels procediments de cohesió del text.
4. CRITERIS D’AVALUACIÓ:
- La nota final serà la mitjana ponderada de les tres avaluacions.
- A més de les proves orals i escrites relatives als coneixements específics, es tindran en compte les activitats de classe i el control periòdic dels quaderns.
- Es valoraran els continguts actitudinals.
5. LECTURES OBLIGATÒRIES:
- 1a avaluació: -STOKER, Bram: Dràcula. Laertes.
-VALOR, Enric. Obra per determinar.
- 2a avaluació: -MOLINS, Manuel: Monopatins. Bromera teatre.
-FUSTER, Joan: Ser Joan Fuster. Bromera. (Selecció de textos fusterians).
- 3a avaluació: -66 poemes imprescindibles. 66 poemes imprescindibles. (Antologia a càrrec de Montserrat). Ed. Tàndem.
-PEDROLO, M.: Joc Brut. La cua de palla. Ed.62.
Treball escrit:
No es pot escriure bé sense planificar ni revisar el text. La revisió i correcció ajudarà a:
· detectar els problemes,
· buscar solucions, i
· millorar la capacitat d’escriure.
Un text és el resultat de diverses reescriptures. Al llarg de l'any l'alumnat produirà diferents textos i no sempre la revisió i correcció es farà de la mateixa forma. Així, els textos podran ser revisats:
· Per persones diferents:
§ professorat,
§ alumnat,
§ tota la classe en una correcció col·lectiva;
· Segons diferents aspectes:
§ la planificació de les idees,
§ l'esquema, l’adequació, la cohesió,
§ l'ortografia, els aspectes formals...).
· En moments diferents:
§ a classe,
§ a casa,
§ a casa,
§ durant el procés d'escriptura ,
§ després de diferents esborranys,
§ el producte final...
· De maneres diferents:
§ es faran propostes de millora que seran discutibles,
§ se seleccionaran les idees que es consideren més rellevants en cada moment,
§ no sempre es donaran solucions correctes sinó que es faran indicacions perquè l'alumnat detecte el problema i busque solucions,
§ s'utilitzaran signes de correcció de forma que cadascun indique un tipus de problema,...
En tots els casos, l'alumnat haurà d’incorporar les anotacions al text i ha de millorar, per tant, els seus escrits.