Els
alumnes i les alumnes disposaran de diversos mecanismes per a demostrar que van
assolint els objectius plantejats, de manera que un mal resultat circumstancial
o no saber dur endavant un determinat tipus d’activitat, no siga un factor
decisiu per a una avaluació negativa. Cal remarcar també que l’avaluació
positiva ha d’implicar no sols que els alumnes han assolit els coneixements i
procediments previstos, sinó que estan preparats per a superar la prova de Selectivitat.
Els procediments d’avaluació es poden classificar en tres grups:
–
Hi haurà almenys 3 proves generals teòricopràctiques de la matèria treballada,
una per avaluació, referides a la part de literatura. Aquesta part serà treballada
per grups reduïts d’alumnes, cadascun dels quals s’encarregarà de l’elaboració
d’una de les unitats literàries i de l’exposició oral davant el grup-classe. La
nota d’aquesta exposició es computarà en la nota final del curs.
–
El domini del comentari de text es
demostrarà en un mínim d’unes altres 3
proves, paral·leles a les anteriors.
–
Cadascun dels llibres de lectura obligatoris serà objecte, almenys, d’un control de lectura, excepte en algun
cas, en què es demanarà un treball escrit. Cal assenyalar que en aquestes
proves el que hom pretén no és que els alumnes contesten algunes qüestions
rutinàries sobre la lectura, sinó que demostren una certa capacitat de reflexió
a partir de la lectura. Aquestes proves podran anar acompanyades també de la
corresponent fitxa de lectura
preparada pel Departament. La puntuació de les lectures contemplaran la
valoració conjunta del control o treball i de la fitxa de lectura.
-
Hom preveu l’elaboració d’un text narratiu de creació i tema lliure que s’haurà
de lliurar al llarg de la 1a avaluació. Aquesta activitat té com a objectiu
promoure i difondre l’ús literari de la llengua i incentivar la creativitat artística
i imaginativa. L’escrit podrà anar acompanyat d’il.lustracions. L’obra serà
redactada amb una extensió màxima de 6 pàgines.
–
A criteri del professor, es podrà fer una prova
final, a base de preguntes breus o tipus test, que serviria de
recapitulació.
–
Es podran realitzar fins a 2 o 3 proves
gramaticals, si disponibilitat de temps no ho impedeix. La finalitat és no
oblidar els aspectes més conflictius del llenguatge. Seran proves clàssiques, a
base d’emplenar buits, rectificar errors, etc. De tota manera cal recordar que
la correcció ortogràfica i gramatical serà fonamental en tot tipus de prova.
–
Seran puntuables diversos treballs pràctics,
de caràcter tant oral (en aquest cas, un altre cop en funció de la
disponibilitat de temps) com escrit. Els treballs
que elaboren els alumes els hauran de presentar, si no s’indica una altra cosa,
en format A4 i sempre escrits a mà.
–
En funció de les circumstàncies es podran improvisar
proves diverses sobre el tema o temes que s’estiguen treballant en un
moment determinat.
–
Hom valorarà el treball en classe,
així com els apunts, si hi ha ocasió. En les activitats preparatòries es
valorarà, en primer lloc, l’interès i l’esforç demostrat. Valoració que
augmentarà amb l’encert demostrat en la seua resolució. Tot això, fins a un
màxim del 10% de la nota global.
Per a mecanismes de recuperació durant el curs, veure
epígraf següent. De tota manera, els criteris d’avaluació contemplen una
diversitat suficient perquè els resultats negatius obtinguts en algun apartat
puguen ser compensats amb els obtinguts en uns altres.
1.1.1. Criteris
sobre qualificació.
A l’hora de qualificar, les
proves descrites en l’epígraf anterior es classifiquen en tres tipus:
A) Proves i pràctiques d’avaluació
contínua. Són totes les que tenen relació amb la pràctica del comentari de
text. No caldrà fer recuperacions, sinó que s’hi aplicarà el criteri de mitja
ponderada, de manera que el valor dels exercicis realitzats durant la segona
avaluació tinguen major valor que durant la primera, i els de la tercera més
que els de la segona.
B) Proves i pràctiques recuperables.
Les de caràcter teòrico-pràctic. S’hi aplicarà la mitja aritmètica pura, però
sempre que cada exercici estiga puntuat amb més de 4’00. En cas que en algun
dels exercicis s’haja obtingut una nota inferior, els alumnes tindran
oportunitat de fer una recuperació durant els dos darrers mesos del curs. Si
s’han suspès totes les proves, no hi haurà oportunitat de recuperació durant el
curs ordinari i s’hauran de presentar a les extraordinàries de setembre.
C) Proves i pràctiques superables.
Les de realització obligatòria, tant si s’aproven com si no (controls de
lectura i treballs). Si no es presenten en la data prevista hi haurà la
possibilitat de fer-ho amb posterioritat, però amb una penalització si el
retard no és justificat.
L’assistència a classe serà
obligatòria, així mateix la falta a classe abans d’un examen es penalitzarà amb
un descompte en la nota de 0’5 punts.
D) En la nota final de curs,
s’aplicarà la proporció següent:
- Comentaris de text (exàmens i
pràctiques diverses): 50%.
- Exercicis teòricopràctics (de
qualsevol bloc de continguts): 20%.
- Preparació de la unitat de
literatura i exposició oral: 10%.
- Proves de lectura, actitud, i
tot el que no estiga inclòs en els anteriors apartats: 20%.
En la nota de cada avaluació es
tindrà en compte el conjunt de les proves i activitats realitzades al llarg de
tot el curs.
1.1.2. Criteris
de promoció.
Per poder donar per aprovada
l’assignatura serà necessària una nota mitjana igual o superior a 5’00, haver llegit tots els llibres i haver fet tots
el treballs. Això vol dir que, encara que supere el 5, no serà aprovat aquell
que no acredite el compliment de les altres condicions dins el període acadèmic
ordinari.
Pel que fa a l’assignatura de
Valencià, es proposarà per a obtindre la titulació a tots aquells alumnes que
hagen estat avaluats positivament. En el cas d’alumnes que hagen suspès
únicament l’assignatura de Valencià, s’aplicaran els següents criteris:
–
En cap cas seran aprovats els alumnes que no hagen arribat a 4’5 de nota mitja
(aritmètica).
–
Entre 4’5 i 4’99, el professor decidirà quina és la nota de tall, en funció com
aplique els criteris de correcció. No es considerarà la possibilitat d’aprovar
cap alumne que no haga presentat tots els treballs i demostre haver llegit tots
els llibres.
En
cas de no aprovar en maig, els alumnes podran presentar-se a la prova extraordinària
de setembre, la qual constarà de:
- Un comentari de text: 60% de la
nota.
- Exercicis teòrico-pràctics (de
qualsevol bloc de continguts): 20%.
- La presentació de les
activitats encomanades per a l’estiu, entre les quals hi haurà la lectura
obligatòria de dos llibres: 20%. Sense el lliurament d’aquestes activitats, no
hi haurà possibilitat d’aprovar.