CONTINGUTS MÍNIMS
1- OBJECTIUS.
- Comprendre discursos senzills, orals i escrits, reconeixent-ne les diferents finalitats i les situacions de comunicació en què es produeixen.
- Expressar-se oralment i per escrit amb una adequada coherència i correcció, utilitzant les formes lingüístiques més adients per a cada situació.
- Conèixer i aplicar les normes ortogràfiques treballades al llarg del curs.
- Reflexionar sobre els elements formals i els mecanismes de la llengua (fonologia-morfosintaxi-lèxic), amb la finalitat de millorar les produccions pròpies.
- Conèixer els principals gèneres de tradició literària.
2- MATERIAL DIDÀCTIC.
- Llibre de text: Valencià. Llengua i literatura 1r ESO. Projecte ONA Ed.Bromera.
- Quadern Calaix 1. Pràctiques de llengua i literatura. Projecte ONA
- Ed. Bromera.
- Quadern individual de classe.
- Material complementari elaborat pel Seminari, amb les conseqüents activitats, tot incloent el material didàctic diversificat que es requeresca.
- Llibres de lectura.
- Diccionari i vocabulari.
3- METODOLOGIA.
- Comprensió escrita: Conèixer la finalitat del que s’està llegint i quina informació en poden traure. Utilitzar la lectura per a fomentar l’anàlisi i la capacitat crítica.
- Expressió escrita: ajudar l’alumnat a què sàpia transmetre les seues idees.
- Expressió oral: crear un clima de confiança per tal que tot l’alumnat s’expresse en valencià.
- Reflexió gramatical: Anàlisi i producció de textos en el discurs i procediments de cohesió del text. L’activitat gramatical es vincularà amb l’autocorrecció.
- Ortografia: Es propiciarà la reflexió sobre l’origen de les dificultats ortogràfiques i la importància del domini de l’ortografia com a garant de la comunicació escrita.
4- AVALUACIÓ.
- L’avaluació serà contínua.
- Aspectes a avaluar:
Coneixements i destreses adquirides.
Continguts actitudinals.
Treballs i lectures obligatòries. Sense fer aquests treballs i lectures no es podrà aprovar.
- A l’avaluació es tindrà en compte:
Proves (orals i escrites) parcials o finals realitzades en cada avaluació.
Activitats de classe: exercicis, intervencions, dictats ...
Treballs específics: lectures, projectes, elaboració de textos ...
Es valorarà la correcta presentació en temps i forma.
5-LECTURES OBLIGATÒRIES.
L’alumnat llegirà quatre llibres obligatòriament al llarg del curs. El/la professor/a indicarà el títol i autor en cada moment.
La lectura d’aquests llibres és obligatòria i no es podrà aprovar sense haver-los llegit.
. 6-CONTINGUTS MÍNIMS
Bloc de Comunicació o “Model textual”:
- L’auca.
- La rondalla.
- El conte.
- La descripció : El retrat.
Espais i objectes
- El diàleg : El còmic.
El text teatral.
Bloc d’Estudi de la Llengua :
Gramàtica
- Els enunciats: oracions i frases. Oracions segons l’actitud del parlant.
- Els constituents de l’oració.
- El substantiu.
- Els determinants.
- L’adjectiu.
- Els pronoms personals forts.
- El grup del predicat.
- El verb. El present, l’imperfet i el futur.
Ortografia
- L’alfabet.
- Els dígrafs i la separació sil·làbica.
- Diftongs i hiats.
- Síl·laba i accentuació. Accent agut i greu.
- Article: apostrofació i contracció.
- Interferències b/v. Lletres m, n i l’aplec mp Lletres g, j i el dígraf gu La lletra l i el dígraf l·l.
- Signes de puntuació: el punt i la coma. Signes d’interrogació i admiració.
Bloc de Literatura :
- Les rondalles. Enric Valor
- La narrativa actual.
- El conte literari. E. Martínez Ferrando.
- La poesia. Teodor Llorente.
- El Teatre. El Misteri d’Elx.